Honda CRF450R:n kehitystyön pohjana toimii Hondan kilpatiimi HRC:n CRF450RW-tehdaspyörä, jolla voitettiin mm. AMA 450 SMX mestaruus Jett Lawrencen käskyttämänä. HRC-kuljettajien palaute ja kehityöstyö FIM World MXGP:stä, AMA Supercrossista ja Pro Motocross -mestaruussarjoista on ohjannut CRF450R-kehityksen suuntaa. Runko, takahaarukka sekä muutokset geometriaan sekä jousitukseen säästävät painoa ja parantavat pyörän mutka-ajettavuutta. Moottoripuolella mm. imu- ja pakopuolen päivitykset sekä puolipuristin. Yhden vaimentajan pakoputki on entistä keveämpi ja samalla moottorin ala- ja keskikierroksille on saatu lisää voimaa ja vääntöä. Hydraulinen kytkin tarjoaa erittäin hyvän kontrollin ja kevyen käytettävyyden. Kytkimen kestävyys on parantunut. Kompaktit muoviosat ja penkki muodostavat sulavalinjaisen kokonaisuuden, jonka päällä kuljettajan on helppo liikkua.
Runko ja jousitus
- Kapeat runkopalkit ja takarunko säästävät painoa.
- Takahaarukan jäykkyysbalanssi on muutettu vastaamaan rungon muutoksia.
- Runkogeometria parantaa kääntyvyyttä.
- 49 mm:n Showa-haarukkaan on tehty myös uusia vaimennusmuutoksia.
- Parantuneet takaiskuvaimentimen säädöt ja ultra-kevyt jousi.
- Kapeat muoviosat ja pienempi satula.
Honda CRF450R on Hondan HRC MXGP -kilpateamin kehittämä.
Kapeampien runkopalkkien ja uudelleen suunnitellun alarungon ansiosta runko painaa yli kilon vähemmän kuin aikaisempi konstruktio. Suurin muutos aikaisempaan on kuitenkin rungon jäykkyydessä; Vääntöjäykkyyden säilyessä ennallaan on rungon sivuttaisjäykkyyttä vähennetty yli 20 %, mikä parantaa ratkaisevasti ohjaustarkkuutta ja ennen kaikkea renkaiden pitoa. Takahaarukka ja myös sen jäykkyysominaisuudet on muutettu vastaamaan uuden rungon vaatimuksia. Takajousituksesta vastaa Honda Pro-Link -linkusto.
Etupään molemmat T-kappaleet ja aikaisempaa joustavammat ohjaustuntuman parantamiseksi. Täysin säädettävä 49 mm Showa USD -etujousitus on versio tehdashaarukasta, jota Showa toimittaa MX-kilpailutiimeille Japanin mestaruussarjassa. Etuakselin kiinnikkeet ovat jäykemmät ja jousituksessa on 5 mm enemmän joustoa kuin aikaisemmin. Showa takaiskunvaimentimen vaimennusmäntää on suurennettu ja jousimateriaalina on nyt maailman keveintä terästä. Vaimennusasetuksia on uudelleen säädetty optimaalisen etu-/takapainon saavuttamiseksi.
Satula on lyhyt, kevyt ja lisäksi 10 mm matalampi takaa. Muutokset parantavat kuljettajan liikkumisvapautta pyörän päällä. Satula on helppo irrottaa. Pyörän huoltaminen on helppoa: muoviosien kiinnittävien ruuvien lukumäärä on vain 4 per puoli. Ilmanpuhdistajan vaihto onnistuu nyt yhdellä ruuvilla kiinnittyvän sivupaneelin takaa, ilman satulan irrottamista.
Akseliväli on 1481 mm. Honda CRF450R painaa vain 105,8 kg.
Laskennallisella virtausdynamiikalla (CDF) suunnitellut sivumuovit on valmistettu yhdestä kappaleesta ja ohjaavat ilmavirtaa jäähdyttimille. Titaaninen polttoainesäiliö on tilavuudeltaan 6,3 litraa.
Vakiovarusteinen Renthal Fatbar Flex -ohjanko voidaan kiinnittää ylä T-kappaleeseen kahteen eri kohtaan, antaen näin 26 mm:n säätövaran taakse- tai eteenpäin. Kun pidikettä käännetään 180°, ohjaustankoa voidaan siirtää vielä 10 mm lisää perusasennosta. Painonsäästöön kertyy pieniä puroista; Myös uudet vaijerit ja johtosarjat säästävät painoa noin 100 g aikaisempaan verrattuna.
Jarrutehosta vastaa edessä kaksimäntäinen jarrusatula ja 260 mm piparkakkulevy. Jarruletkun laajeneminen on uuden materiaalin ansiosta poikkeuksellisen pientä, parantaen omalta osaltaan jarrutuntumaa kahvassa. Takana on yksimäntäinen takajarrupuristin ja 240 mm piparkakku-jarrulevy.
DID kehillä olevat pyörät ovat kevyet ja vahvat. Renkaina käytetään Dunlopin MX33F/MX33 -renkaita.
Moottori
- Ilmanpuhdistajan kotelo, uusi kaasuläppärunko sekä sylinterin pakoaukot.
- Pakoputkisto, jossa yksi äänenvaimennin, parantaa moottorin vääntömomenttia ja säästää painoa.
- Hydraulinen kytkin.
- Puolipuristinjärjestelmän ehkäisee moottorin stumppaamista.
Moottorin perus-arkkitehtuurin säilyessä ennallaan. Huipputeho on parantunut 0,6 kW, mutta suuremman ilmanpuhdistajan kotelon ja uuden kaasuläppärungon ansiosta suurin muutos aikaisempaan on selvästi parantunut vääntö ala- ja keski-kierrosalueilla.
Polttoainesuuttimen kulma on kasvanut 60° asteeseen. Suihkuttamalla polttoainetta suoraan kaasuläpän taakse parannetaan imutehokkuutta ja ennen kaikkea moottorin kaasuun vastaavuutta. Puolipuristinjärjestelmä on nyt sylinterinkannen toisella puolella ja toiminnallisen muutoksen ansiosta moottorin ”stumppaamisen” riski pienillä kierroksilla on aikaisempaa selvästi vähäisempää.
Moottorissa sylinterinkannen pakoaukoissa; Aivan kuten uudessa Honda CBR1000RR-R Fireblade:ssa pakoaukkojen ulostulot ovat soikeita, parantaen merkittävästi pakokaasun virtausta. Pakoputkistossa on yksi äänenvaimennin ja se painaa yli kilon aikaisempaa pakoputkistoa vähemmän. Lisäksi putkisto on yli 7 cm lähempänä pyörän keskilinjaa!
Hydraulikäyttöinen kytkin. Hydraulinen kytkin pienentää tarvittavaa kahvan puristusvoimaa yli 10% ja lisäksi sen tuntuma ei muutu pitkänkään erän aikana. Itse kytkinasetelma on 27% aikaisempaa tehokkaampi ja sen luistoa on huipputeholla on pystytty vähentämään yli 85% !
Moottorin isku ja poraus säilyvät ennallaan 96x62,1 mm, puristus-suhteen ollessa 13,5:1. Vaihdelaatikossa oleva vaihdeanturi mahdollistaa kolmen erilaisen sytytyskartan käytön jokaisella viidellä vaihteella. Magnesiumista valmistettu venttiilikoppa ja myös mm. polttoainepumppu on aikaisempaa pienempi, säästäen painoa 120 grammaa.
Elektroniikka
- 4-asentoinen (3+off) Honda HSTC -luistonestojärjestelmä.
- 3-asentoinen HRC Launch Control -starttiavustin.
- Moottorin tilan valintapainikkeella (EMSB) valittavissa 3 erilaista moottorin ajo-ohjelmaa.
- HSTC luistoneston painike vasemmanpuoleisessa monivalintakytkimessä.
- Honda HRC -säätötyökalulla (lisävaruste) kuljettaja voi säätää kahta EMSB:n kartoista.
Honda HSTC luistonesto pyrkii minimoimaan takapyörän sutimista (ja siten muuten hukkaan menevää eteenpäin suuntautuvaa liikettä) sekä maksimoimaan pitoa. Järjestelmä ei käytä pyörän nopeusanturia toimiakseen, vaan kierrosluvun ja kaasun asennon perusteella tarvittaessa vähentää takapyörälle annettavaa tehoa, näin ylläpitäen aina maksimaalisen kaasutuntuman ja vasteen.
Valittavissa olevat kolme (3) asetusta ovat:
Mode 1 - Järjestelmä toimii kevyimmin ja pisimpään - parantaa vetopitoa etenkin tiukoissa kaarteissa.
Mode 3 - Järjestelmä toimii herkästi ja voimakkaasti - parhaimmillaan liukkaissa ja mutaisissa olosuhteissa.
Mode 2 - Asetusten 1 ja 2 puolivälissä herkkyyden ja voimakkuuden suhteen.
HRC Launch Control -starttiavustin antaa jokaiselle kuljettajalle parhaan mahdollisuuden loistavan startin ottamiseksi!
Eri asetuksia on kolme:
Taso 3: 8 250 rpm, mutaiset olosuhteet / noviisi
Taso 2: 8 500 rpm, kuiva olosuhde / vakio
Taso 1: 9 500 rpm, kuiva olosuhde / Pro
Moottoritilan valintapainike (EMSB) muuttaa moottorin ominaisuuksia.
Valittavissa on kolme karttaa erilaisiin ajo-olosuhteisiin tai riippuen kuljettajan mieltymyksistä:
Kartta 1: Vakio
Kartta 2: Pehmeä
Kartta 3: Aggressiivinen
Lisävarusteena saatavalla HRC ohjelmointi -työkalulla voidaan lisäksi karttoja 2 ja 3 säätää lähes rajattomasti sopimaan eri kuljettajien mieltymyksiin ja vallitseviin olosuhteisiin.
Valintakytkin ohjaustangossa; Launch Control -merkkivalo, EFI-varoitus, EMSB-tilan painike ja LED-merkkivalo sijaitsevat ohjaustangon vasemmalla puolella ja HSTC-luistoneston painike on sisällytetty samaan yksikköön.