Honda CRF250R jatkaa ensi vuodelle teknisesti muuttumattomana. CRF250R:n kehitystyön pohjana toimii Hondan kilpatiimi HRC:n CRF250RW-tehdaspyörä, jolla voitettiin mm. AMA 250 Motocross mestaruus Hunter Lawrencen käskyttämänä. HRC-kuljettajien palaute ja kehityöstyö FIM World MXGP:stä, AMA Supercrossista ja Pro Motocross -mestaruussarjoista on ohjannut CRF250R-kehityksen suuntaa.
RUNKO
- CRF250R painaa vain 104 kg.
- 49 mm Showa-etujousituksessa on 5 mm enemmän joustovaraa ja jäykemmät etuakselin kiinnikkeet.
- Jouset ja vaimennuksen säädöt sekä keulassa, että takajousituksessa.
- Runko, muovit ja ergonometria.
Aikaisempaan malliin verrattuna tämä tarkoittaa paitsi laadukkaampia, mutta myös kevyempiä komponentteja.
Kapeampien runkopalkkien ja uudelleen suunnitellun alarungon ansiosta runko painaa yli kilon vähemmän kuin aikaisempi konstruktio. Suurin muutos aikaisempaan on kuitenkin rungon jäykkyydessä; Vääntöjäykkyyden säilyessä ennallaan on rungon sivuttaisjäykkyyttä vähennetty yli 20 %, mikä parantaa ratkaisevasti ohjaustarkkuutta ja ennen kaikkea renkaiden pitoa. Takahaarukka on niin ikään täysin uusi ja myös sen jäykkyysominaisuudet on muutettu vastaamaan uuden rungon vaatimuksia. Takajousituksen Honda Pro-Link -linkusto on myös uusi.
Etupään molemmat T-kappaleet ovat uudet ja aikaisempaa joustavammat ohjaustuntuman parantamiseksi. Täysin säädettävä 49 mm Showa USD -etujousitus on versio tehdashaarukasta, jota Showa toimittaa MX-kilpailutiimeille Japanin mestaruussarjassa. Etuakselin kiinnikkeet ovat jäykemmät ja jousituksessa on 5 mm enemmän joustoa kuin aikaisemmin. Showa-takaiskunvaimentimen vaimennusmäntää on suurennettu ja jousimateriaalina on nyt maailman keveintä terästä! Takaiskunvaimennin on siten 200 g aikaisempaa kevyempi.
Satula on nyt lyhyempi, kevyempi ja lisäksi 10 mm matalampi takaa. Muutokset parantavat kuljettajan liikkumisvapautta pyörän päällä. Satula on myös paljon helpompi irrottaa kuin aikaisemmin. Pyörän huoltaminen on muutenkin helpompaa: Uusien muoviosien kiinnittävien ruuvien lukumäärä on vain 4 per puoli. Ilmanpuhdistajan vaihto onnistuu nyt yhdellä ruuvilla kiinnittyvän sivupaneelin takaa, ilman satulan irrottamista. Uutuusmalli on myös yli 70 mm aikaisempaa kapeampi!
Ohjauskulmat on uudistettu jyrkemmiksi ja maavara on parantunut 8 mm. Akseliväli on myös hiukan lyhyempi. Honda CRF250R painaa ajovalmiina 104 kg, yli 3 kg 2021-mallia vähemmän.
Laskennallisella virtausdynamiikalla (CDF) suunnitellut sivumuovit on valmistettu yhdestä kappaleesta ja ohjaavat aikaisempaa paremmin ilmavirtaa uusille, tehokkaammille jäähdyttäjille. Titaaninen polttoainesäiliö on tilavuudeltaan 6,3 litraa, ja myös se on suunniteltu uudelleen.
Vakiovarusteinen Renthal Fatbar Flex -ohjanko voidaan kiinnittää ylä T-kappaleeseen kahteen eri kohtaan, antaen näin 26 mm:n säätövaran taakse- tai eteenpäin. Kun pidikettä käännetään 180°, ohjaustankoa voidaan siirtää vielä 10 mm lisää perusasennosta.
MOOTTORI
- Huipputeho on parantunut 10 % ja vääntö 15 % koko kierrosalueella.
- Tarkempi venttiilinajoitus ja parantunut moottorin voitelu.
- Uusi 9-levyinen kytkin on kestävämpi ja kevyempi käyttää.
- Uudet vaihdelaatikon välitykset ja herkempikäyttöinen vaihdemekanismi.
- Tehokkaampi jäähdytysjärjestelmä ja moottorin öljynkierto.
Uusi moottori on selkeästi aikaisempaa tehokkaampi. Huipputehoa on noin 4 hv aikaisempaa enemmän ja vääntömomentti on parantunut lähes 15 %. Ja ennen kaikkea; Koko kierrosalueella. Tuloksena on aikaisempaakin helppokäyttöisempi ja nopeampi moottori.
Suurin osa parantuneesta suorituskyvystä on saa aikaiseksi uudella sylinterinkannella, jossa on sekä uudet tupla-venttiilinjouset, uudet kevyemmät nokat, että selvästi parantunut venttiilien ohjaus. Myös nokka-akselien voitelua on parannettu. Polttoaineen ruiskutus on myös uusi ja ilmanpuhdistinkotelo on peräti 78 % aikaisempaa suurempi!
Uutta on myös 1-äänenvaimentiminen pakoputkisto. Se paitsi parantaa pakokaasujen virtausta parantaen tehoa, mutta on lisäksi selvästi aikaisempaa konstruktiota kevyempi. Uusien jäähdyttäjien kiinnityskulmaa on parannettu ja ne jäähdyttävät moottoria selvästi paremmin kuin aikaisemmin.
Vesipumpun käyttörattaat ovat uudet ja moottorin öljynkierto on aikaisempaa parempi ja tehokkaampi. Esim sylinterinkannen öljynpainetta on kasvatettu ja määrää lisätty. Kytkin on uusi ja siinä on nyt enemmän kytkinlevyjä. Kestävyys on parantunut lähes 25 %, mutta silti kahvan käyttämiseen tarvittava voima on 4 % aikaisempaa pienempi.
Vaihdelaatikon rattaat, välitykset ja vaihderumpu ovat uudet. Myös vaihteensiirron mekanismit ovat aikaisempaa kevyempiä ja herkemmin toimivia.
Vaihdelaatikossa oleva vaihdeanturi mahdollistaa kolmen erilaisen sytytyskartan käytön jokaisella viidellä vaihteella.
ELEKTRONIIKKA
- 3-asentoinen HRC Launch Control -starttiavustin.
- Moottorin tilan valintapainikkeella (EMSB) valittavissa 3 erilaista ohjelmaa.
- Honda HRC -säätötyökalulla (lisävaruste) voi säätää kahta EMSB-karttaa.
HRC Launch Control -starttiavustin antaa jokaiselle kuljettajalle parhaan mahdollisuuden loistavan startin ottamiseksi!
Asetuksia on kolme:
- Taso 3: 8 250 rpm, mutaiset olosuhteet / aloittelija
- Taso 2: 8 500 rpm, kuiva olosuhde / vakio
- Taso 1: 9 500 rpm, kuiva olosuhde / Pro
Moottoritilan valintapainike (EMSB) muuttaa moottorin ominaisuuksia.
Valittavissa on kolme karttaa erilaisiin ajo-olosuhteisiin tai riippuen kuljettajan mieltymyksistä:
- Kartta 1: Vakio
- Kartta 2: Pehmeä
- Kartta 3: Aggressiivinen
Lisävarusteena saatavalla HRC ohjelmointi -työkalulla voidaan lisäksi karttoja 2 ja 3 säätää lähes rajattomasti sopimaan eri kuljettajien mieltymyksiin ja vallitseviin olosuhteisiin.
Valintakytkin ohjaustangossa; Launch Control -merkkivalo, EFI-varoitus, EMSB-tilan painike ja LED-merkkivalo sijaitsevat nyt kaikki ohjaustangon vasemmalla puolella.